۳۴۶۶۰۵۱_۵۸۹

به مناسبت سخنرانی مقام معظم رهبری در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه؛ «ضرورت تشکیل جبهه واحد مقاومت»

کلید واژه مقاومت از جمله واژگان کلیدی است که در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هست. این کلید واژه که یک مفهوم اسلامی محسوب میشود و بستر قرآنی، روایی دارد دارای محورهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و …. میباشد که یکی از مصادیق و محورهای بسیار مهم و استراتژیکی آن قضیه فلسطین و مقاومت گروههای مبارز آن است. اهمیت بالای مسئله فلسطین آن را بصورت اولویت اول جهان اسلام در آورده است که البته امروز این اولویت ویژه از جانب محافل و ائتلافات بیگانه و دشمن مورد تهاجمات مختلف است، از جمله بوجود آوردن تشنجات منطقه ای برای فراموشی یا حداقل تبدیل این اولویت ویژه به مسئله ای دسته چندمی و در حاشیه و یا ایجاد شبهات پیرامون موفقیت یا عدم موفقیت مقاومت، که مقام معظم رهبری در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه بدان اشاره فرمودند: «مهم‌ترین دستاورد مقاومت، ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه‌های صهیونیستی است. در تحمیل یک جنگ فرسایشی به دشمن است، یعنی توانسته برنامه‌ی اصلی رژیم صهیونیستی را که سیطره بر کلِّ منطقه بود، به شکست بکشاند»[۱]. اما آنچه که به نظر میرسد جامعه اسلامی را در رساندن به تحقق کامل مفهوم مقاومت در تمام عرصه های مفروضش عموما، و در تحقق آرمان فلسطین خصوصا، یاری میکند تشکیل یک جبهه واحد مقاومت است که در ادامه ضرورت این مهم را بررسی میکنیم.

*ضرورت تشکیل جبهه واحد مقاومت  :

آنچه که ایمان را میپروراند و به کمال مى‏رساند، فرهنگ مقاومت است. مقاومت و در یک بعد بالاتر، تشکیل جبهه مقاومت همانگونه که احتیاج به وحدت و اتحاد امت اسلامی دارد به همان اندازه نیز متوقف بر ارتقاء فرهنگ مقاومت و ایثار است. قرآن کریم در رابطه با مفهوم مقاومت میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ [۲]؛ همانا کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند (و مى‏گویند:) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتى که پى در پى وعده داده مى‏شدید». خداوند در این آیه دو نوع پاداش را برای مقاومت مومنان قرار داده، جایزه دنیایی مقاومت اسلامی این است که: مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف مى‌‏کند (أَلَّا تَخافُوا) و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را (لا تَحْزَنُوا)، مهم‌ترین جایزه دین در دنیا، رسیدن به بالاترین مراتب آرامش است. آرامشی که هم گذشته و هم آینده انسان را در بر می‌گیرد. و جایزه اخروی مقاومت اسلامی بهشتی که نتیجه مقاومت در برابر باطل است.[۳] علامه در المیزان در رابطه با مفهوم شناسی واژه استقامت میفرماید: استقامت در هر امرى به معناى ثابت قدم بودن در حفظ آن و در اداى حق آن بطور تمام و کامل است. استقامت انسان عبارت است از پایدارى به تمام قوا و ارکان در برابر وظایفى که به وى روى مى‏آورد، بطورى که کمترین نیرو و استطاعتش نسبت به آن وظیفه عاطل و بى اثر نماند.[۴]

فرهنگ مقاومت زمانی به کمال میرسد که تمامی جوامع اسلامی به مثابه یک امت واحده در قبال فرهنگ مقاومت عمل کنند و این مهم میسر نمیگردد مگر بواسطه تشکیل یک جبهه واحد مقاومت که متشکل از کشورهای اسلامی است که به ارزش این مفهوم والا رسیده اند. شاید برای خواننده محترم این سوال پیش آید که در ابتدا مدعای نوشتار این بود که تشکیل جبهه مقاومت متوقف بر ارتقاء فرهنگ مقاومت و ایثار است اما در اینجا گفته شد کمال فرهنگ مقاومت بواسطه تشکیل یک جبهه واحد مقاومت میسر میشود و این دور است. برای پاسخ به سوال مطرح شده باید گفته شود که این مسئله یک دور نیست بلکه یک چرخه تکاملی است، چراکه فرهنگ مقاومت ابعاد بسیار وسیعی را در حوزه های دفاعی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره شامل میشود که با ارتقاء فرهنگ مقاومت، امت اسلامی به نقطه ایجاد جبهه مقاومت و ضرورت تشکیل این جبهه میرسد و با تشکیل جبهه مقاومت، فرهنگ مقاومت در ابعاد وسیع و مختلفش رشد بیشتر و کمال بالاتری می­یابد. پس این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و هریک در صورت ارتقاء دیگری را به سمت کمال بالا میبرد. بدیهی است مادامی که مسلمانان جهان به ارزش و مفهوم «ملت» و «امت» که دو مفهوم قرآنی و اسلامی هستند و ملزوماتی از جمله وحدت و مقاومت را در خود دارند واقف نشده باشند، تشکیل جبهه واحد مقاومت میسر نمیباشد. قدم اول برای تشکیل چنین جبهه ای شناخت ملزومات و سپس محقق کردن مفهوم «ملت» و «امت» قرآنی است.

قرآن کریم یکی از ویژگی های پیروان گرامی اسلام را دوستی و رحمت با مسلمین و دشمنی و مقابله با کفار مطرح می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ؛[۵] محمد(ص) پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر[و] با همدیگر مهربانند». و سپس بعد از بیان رابطه مؤمنان، به آنان می فرماید: «وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ؛[۶] و اگر در [کار] دین از شما یارى جویند یارى آنان بر شما [واجب] است»  همانگونه که در بیان نورانی آیه شریفه مشهود است، جامعه اسلامی مکلف است به کمک رساندن مؤمنانی که درخواست یاری دارند. نکته بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که خداوند متعال در آیه شریفه؛ «وَ مَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا ؛[۷] و چرا شما در راه خدا و [در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمى ‏جنگید همانان که مى‏ گویند پروردگارا ما را از این شهرى که مردمش ستم‏ پیشه‏ اند بیرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما»، حتی درخواست کمک از جامعه اسلامی را از سوی ستم دیدگان مطرح نکرده و صرف آنکه عده ای از مؤمنین مورد ظلم و ستم قرار گرفته باشند، جامعه اسلامی را مکلف می داند که به یاری آنان شتافته و حتی با دشمن به پیکار بپردازد و این در واقع همان دستور به تشکیل جبهه واحد مقاومت برای مبارزه با مستکبران و ظالمان و نجات مظلومان و مستضعفان عالم است. و واضح است که مقاومت صرف دفاع نیست بلکه جهاد به انواع آن[۸] و پیکار و قتال با کفار در تحت مفهوم مقاومت میگنجند. نکته قابل تأمل، خطاب عتاب گونه به مسلمانان است که چرا به یاری مسلمانان ستم دیده نمی شتابید «وَ مَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ». همچنین از عبارت «وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» مشهود است که جهاد و جبهه مقاومت اسلامی مرز معینی ندارد بلکه هر جا مستضعفى باشد، جهاد و تشکیل جبهه مقاومت لازم هست.[۹]

[۱] – بیانات در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه: ۳/۱۲/۱۳۹۵

[۲] -فصلت: ۳۰

[۳] – با مقداری تفاوت برگرفته از: تفسیر نور، قرائتی، محسن. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن(۱۳۸۳)، چاپ ۱۱، ج۱۰، ص۳۳۶

[۴] – ترجمه تفسیر المیزان‏، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، مترجم: سید محمد باقر موسوى همدانى، ج۱۱، ص۶۴

[۵] -فتح: ۲۹

[۶] -نساء: ۷۵

[۷] -نساء: ۷۵

[۸] – مفهوم جهاد اعم از قتال است و قرآن همانگونه که دستور به قتال داده، امر به جهاد هم کرده است. جهاد در همه زمان ها جاری است و شامل انواع جهاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ….. میشود. امام خامنه ای در این رابطه میفرمایند: «جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد……». برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه جهاد و قتال.

[۹] – با مقداری تفاوت برگرفته از: تفسیر نور، قرائتی، محسن. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن(۱۳۸۳)، چاپ ۱۱، ج۲، ص۳۲۹

منتشرشده توسط

داود موذنیان

مقالات و یادداشتهای یک طلبه

1 دیدگاه برای «به مناسبت سخنرانی مقام معظم رهبری در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه؛ «ضرورت تشکیل جبهه واحد مقاومت»»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.