۴۹۷۱۶_orig

مسجد تراز در اندیشه­ ی رهبر معظم انقلاب

مساجد در تار و پود تمدن اسلامی همواره جایگاهی ویژه و پرنقش داشته­ اند. با رجوع به تاریخ تمدن اسلام در میابیم که مساجد پایگاه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و … بوده اند، و عبادت بخشی از فعالیت مسجد بوده نه همه­ ی آن. این نوع نگاه به مسجد در نظام اندیشه­ ای مقام معظم رهبری که برگرفته از آموزه های ناب اسلامی و توحیدی است بعنوان یکی از خصیصه های آن محسوب میشود. مسجد در اندیشه مقام معظم رهبری صرفا محلی برای عبادت (آن هم منحصرا نماز و برخی مراسمات مذهبی) نیست بلکه جایگاه حقیقی مسجد در این نظام اندیشه ای پایگاهی برای دیانت، عبادت و معرفت است. [۱] و در بُعد عبادیِ مساجد، مسئله­ی تفکر بعنوان یکی از بهترین مصادیق عبادت مطرح میباشد. [۲]

در این نظام فکری مسجد یک قطب معرفتی است که میتواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حرکات و پیروزیهای عظیمی باشد.[۳] و بخش مهمی از این معرفت بواسطه حضور یک عالم دینی و فقیه در مسجد به دست می‌آید[۴]و این نشان از نقش بی­بدیل عالمان دین و فقها در معرفت بخشی به جامعه و حرکتهای اجتماعی دارد. در این نظام اندیشه ای مسجد ماهیتی مکتب گونه دارد. مکتبی که هم بُعد علمی و تفکّر و تأمل، و هم بُعد معنوی-عرفانی و تصفیه روح و مرکز اتّصال بنده به خدا و ارتباط زمین و آسمان است.[۵]

در اندیشه امام خامنه ای یکی از موثرترین علل پیروزی انقلاب اسلامی اقبال مردم و جوانان به مساجد و نقش علماء در تبدیل مساجد به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت و روشنگری افکار و اذهان است[۶] و در توصیف این چنین مسجدی میفرمایند: «مسجد هسته‌ی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد اینگونه بوده‌»[۷]. در ادامه به برخی از شاخصه­ها و مولفه های مسجد تراز که از بیانات ایشان در دیدارشان با ائمه جماعات استان تهران در مرداد ماه سال ۹۵ استخراج میشود اشاره خواهد شد:

شاخصه های مسجد تراز:  
ویژگی های

مسجد

۱٫      پایگاه معنویت و خودسازی

۲٫      پایگاه همه کارهای نیک و خداپسندانه

۳٫      پایگاه مقابله با دشمن

۴٫      پایگاه بصیرت افزایی و تولید فکر

۵٫      پایگاه فعالیتهای اجتماعی و سیاسی

۶٫      زمینه سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

۷٫      هسته مقاومت در عرصه های مختلف خصوصا فرهنگ

۸٫      مسجد باید در هر سه وقت نماز باز باشد و نماز برپاشود

۹٫      باز بودن درب مسجد از پیش از ظهر و نماز ظهر تا شب و بعد از نماز عشاء

۱۰٫  ایجاد جاذبه های خاص در مساجد برای جوانان در راستای جذب آنان به مسجد[۸]

 

ویژگی های

امام جماعت

۱٫      محوریت مسجد

۲٫      نگاه امام جماعت به پیش نمازی به عنوان یکی از وظائف خود در مسجد نه همه وظائف یک امام جماعت

۳٫      نگاه نکردن به امامت مسجد بعنوان یک کار حاشیه ای

۴٫      تبیین مسئله نماز و توجه به کیفیت معنوی آن

۵٫      اقامه دین، حق و عدل

۶٫      ابلاغ احکام دین

۷٫      حضور، قبل از اذان و وقت نماز در مسجد

۸٫      تبیین مسائل عبادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و …..

۹٫      تشکیل حلقه های معرفتی با جوانان

۱۰٫  توجه و اهمیت دادن به جذب جوانان به مسجد بوسیله ایجاد فضای معنوی در مسجد و توجه به عرفان ناب اسلامی که خود عاملی در جذب جوانان است

 یادداشت منتشر شده در خبرگزاری رسا(اینجا)

[۱] – ر.ک: بیانات معظم له در مورخ: ۱۹/۱۰/۱۳۷۵

[۲] عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَفَکُّرُ سَاعَهٍ خَیْرٌ مِنْ‏ عِبَادَهِ سَنَه؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار (ط – بیروت)، دار إحیاء التراث العربی – بیروت، چاپ: دوم، ۱۴۰۳ ق، جلد۶۸، ص۳۲۷٫

[۳] – ر.ک: بیانات معظم له در مورخ: ۱۹/۱۰/۱۳۷۵

[۴] – همان

[۵] – همان

[۶] – همان

[۷] – بیانات در مورخ: ۳۱/۵/۱۳۹۵

[۸] -معظم له در خصوص ایجاد جاذبه و نوع آن برای جوانان میفرمایند: یک نکته‌ی دیگر این است که بایستی برای جوانها جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد.جاذبه‌ی برای جوان برخلاف آنچه بعضی تصوّر میکنند، گذاشتن میز پینگ ‌پنگ نیست. بعضی خیال میکنند برای اینکه جوانها را جذب کنیم به مسجد، وسایل سرگرمی فراهم بکنیم …راه جذب جوانها تصرّف دل جوان است. دل جوان یک قیامتی است، اوضاعی است. گرایش جوان به معنویّت یکی از آن رازهای بزرگ الهی است. یک حرف معنوی را برای امثال بنده که بگویند، خب گوش میکنم، حدّاکثر اندکی تأثّر پیدا میکنم، [امّا] همان حرف را به یک جوان بزنند، منقلب میشود، از این رو به آن رو میشود. دل جوان حقیقت‌پذیر است، دل جوان به فطرت الهی نزدیک است؛ فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها. دل جوان با نصایح و مطالب معنوی و سلوکی و عرفانی اُنس پیدا میکند، زود اُنس پیدا میکند، زود دلباخته و دلبسته میشود؛ جاذبه‌ی جوانها اینها است. شما سخن را، حرف را، اقدام را با معنویّت، با عرفان واقعی، نه عرفانهای تخیّلی و توهّمی و صوری، یک مقداری آمیخته بکنید، خواهید دید جوان چطور مجذوب میشود و می‌آید. جاذبه‌ی جوان در مسجد اینها است.( بیانات در مورخ: ۳۱/۵/۱۳۹۵)

منتشرشده توسط

داود موذنیان

مقالات و یادداشتهای یک طلبه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.